lördag 18 januari 2014

Handvirkade spetsar


Handvirkade spetsar i tunt tunt garn är ett otroligt hantverk som kräver tålamod, gott om tid och inte minst bra syn... så det är inget för mig som inte längre ser det finstilta ;) Men hittar jag några på loppis så slår jag genast till.



Som ni ser i bakgrunden så har det kommit en hel del snö och solen ville så gärna titta fram men lyckades inte riktigt.



Dessa två stora rullar hade jag sedan tidigare och hoppas hitta några mindre att rullar de övriga spetsarna på.


En av spetsarna har någon klippt av med sax.. hu jeda mig! Det är enligt mig lika hemskt som att svära i kyrkan ;)


Tack för titten och hoppas ni har en fortsatt fin helg!

Kram Marie

37 kommentarer:

  1. Настоящее ручное кружево! - это прекрасные покупки

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att det är vackert med gamla spetsar, jag har också några som jag har upprullade på gamla rullar.
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg:)
    Kram♥

    SvaraRadera
  3. Åh så vackert!!

    Tack snälla <3 Jennie

    SvaraRadera
  4. God fortsättning! Det är vackert med gamla spetsar ♥
    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk vilket handarbete! Och vilket tålamod som krävts. Helt otroligt! Så vackra!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så fint med spetsar, och även sy fast på gardiner. Tycker dom är duktiga som pysslar med detta :)
    Kramen rara du♥

    SvaraRadera
  7. Åh så fina spetsar...jag är också lite svag för spetsar....hittar också ibland på loppisar;))....ha det gott i vinterlandet.....har varit ute och spatserat idag ;))...
    Kramis bia

    SvaraRadera
  8. Gokväll Marie ♥ ja det är handarbete i allra högsta grad! förstår att du slår till när de dyker upp! säger som vanligt! oups!! vad helgen gick fort...må så gott kram kram Jessica

    SvaraRadera
  9. Vilket vackert handarbete o ljuvliga bilder. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Ja gamla spetsar köper jag alltid om jag hittar, vilket hantverk det är! Tänk att någon suttit och virkat eller knypplat dessa skönheter...metervis...
    Ha nu en fin vecka vännen!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  11. Så ljuvligt är sånt fint handarbete. Och att ha dem på gamla trärullar ger en extra charm.

    Kramar
    Anneli

    SvaraRadera
  12. Vilket jobb! Och så vackert. Dina bilder är superfina!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  13. Åh så fina spetsar du kommit över :)
    Här har graderna stigit rejält och just nu har vi bara 4 kalla. Lite snöflister kommer också från ovan. Nu är det fullt tillräckligt med snö om du frågar mig. Vi har väl ca 2 dm skulle jag gissa på.
    Ha en fin vecka vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken fin samling spetsar, och såna finns
    det nog inte många som kan göra idag.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  15. Ännu vackrare blir de när man tänker på allt arbete som ligger bakom. Jag som knappt kan virka mormorsrutor;)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  16. Dessa foton är så vackra!

    Tack snälla du! Vi har det så bra med vår lille skatt <3 Jennie

    SvaraRadera
  17. Sååå vackra !! Vilket hantverk ! Tänker så ofta att jag ska lära mej...men det får bli i ett senare liv.
    Tack för dina fina kommentarer..en riktigt fin vecka till dej oxå !

    Stor kram

    SvaraRadera
  18. Vilka ljuvliga bilder! Andas vår. Den där spetsen, och ranunklerna sedan, åh.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Ljuvligt vackert vännen :)
    Vilket arbete och vilken lycka att ha dessa vackra hantverk!
    Ha det så gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  20. Handvirkade spetsar är helt underbart! När jag flyttade hemifrån virkade jag rosa spetar till köksluckorna och några år senare blå - nu har jag inga spetsar alls men om jag skulle ha några så skulle de vara gräddvita.
    Ha det fint!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  21. Så fint du har arrangerat spetsarna, så att man kan njuta av dom varje dag. Har köpt på mej lite spetsar och dom ligger i en stor burk. Klurar vad jag ska göra med dom.

    Du, det verkar komma mer snö, vilken mängd som har kommit.

    Ha en fin vecka. //Kram Lissen

    SvaraRadera
  22. Åhhhh vilka vackra spetsar! Och vilka underbara bilder, som vykort!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  23. spets är bra till mycket och går att fynda ibland

    SvaraRadera
  24. Hej,tack för du frågar. Allt är väl med mig..jag bara tappade sugen på att blogga....och väljer att lyssna på det...kanske kommer den tillbaka ....men vet ju inte....vill inte pressa fram något..och ligger lågt... Kramen till dig! / Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Hej,tack för du frågar..tappade sugen att blogga och vill inte pressa fram något halvdant..väljer att lyssna på det och vet inte vad som kommer senare....Allt är bara bra och jag fortsätter ligga lågt... Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Hej Marie!!! Tack snälla du för att du tittar in hos mej trots min frånvaro :) Men tiden räcker inte till och så tycker jag att jag visar samma saker hela tiden och inget nytt. Ser här ovan att det är fler som gått i ide, haha!!! men jag ska snart göra ett nytt inlägg, har samlat lite bilder. Fina spetsar du har hittat!!! Brukar också slå till när jag springer på sånt på loppisarna, och där hänger jag ju allt som oftast ;) Har inte glömt din kanna, har inte sett nån än. Nej nu ska jag iväg med ett lass traderapaket så cykeln blir nog överlastad :) Som tur är så har vi inte fått så mycket snö här nere så det är cykelvänligt på cykelbanorna iallafall. Ha det så bra och tack ännu en gång för att du hör av dej :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  27. Vilka jättefina spetsar du hittat! Vilket hantverk! Jag skulle oavsett syn inte klara av att virka sådana. Användbara till många områden och vackert bara att ha framme på fina gamla rullar. Fina bilder också!

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  28. Trevlig helg till dej med kära vän;)....ja visst är det kallt och jag som ska bege mej in till stan !!!...man får väl pyllta på sej ;).....kram på dej
    Britt

    SvaraRadera
  29. Ja det är verkligen ett konstverk dom rullarna med spets!
    Önskar dig en fin helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  30. Så fina de är , jo. Önskr man använde dem mer. Man kunde ju sy på dem på favoritkläderna och få dem vackra ;))). Men, nu önskar jagd ej ett härligt veckoslut- temperaturen steg här mitt i allt till hela - 6 (från att i två veckor varit +/- 20 minusgrader.

    SvaraRadera
  31. Oj då.... då skulle inte du vilja se hur jag klipper i gamla spetsar och dukar.... du vet, jag använder ju dem till lite allt möjligt som jag tillverkar.. hi hi...
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  32. Hej Marie,
    Jätteroligt att du hittat något du tycker om i min shop. Har skickat orderbekräftelsen igen.

    Tack för det gulliga meddelandet också. :)
    Hoppas din helg varit underbar.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  33. Jag har rullar om du behöver. Kram

    SvaraRadera
  34. Fantastickeeee...úžasne čipky. Mravenčia prácička tiež som zopár čipiek uháčkovala, je to drina. Pozdravujem Mery

    SvaraRadera
  35. Que bonitas puntillas de croché, me encantan ,tienes un blog hermoso y unas fotografias preciosas,bs.

    SvaraRadera

Hej!

Så kul att du vill lämna ett litet spår efter dig, ingen blir gladare än jag! Har du ingen egen blogg så välj anonym under "Kommentera som:" så fungerar det.
Men självklart får du gärna skriva en signatur eller så i din kommentar så jag vet vem du är.

Ha de gott!
Kram Marie