fredag 28 september 2012

Kantareller skogens guld

Idag bjuder vädergudarna oss på härligt höstväder. Frost på morgonen men strålande sol på en klarblå himmel. Hoppas att solen stannar resten av helgen, så det finns möjlighet för lite pyssel ute.


Jag har haft möjlighet att fylla på kantarell förrådet inför vintern... vilket aldrig kan bli för stort om ni frågar mig. Jag har turen att min svåger och svägerska, som bor idyliskt med närhet till skogen visar mig vägen till svampställena.


Jag brukar endast plocka dom gula kantarellerna och det beror på att jag inte är någon vidare svampkännare. Det skulle vara kul att lära sig lite mer om vad svampskogen har för andra läckerheter. Brukar ni plocka svamp?


Önskar Er härlig höst helg med massor av sol!
Kram Marie

26 kommentarer:

  1. Люблю лисички. Здесь, где я сейчас живу, лисички не растут.

    SvaraRadera
  2. Hej på dig! så härligt att kunna fylla på i sina förråd, varese det är svamp eller bär! själv är jag ingen svamp älskare,men letar gärna ;=) trevlig helg önskar jag dig!kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Oj vad mumsigt!
    Jag skulle behöva lite av denna svamp till Izor *Blink*
    Kantarell kursen du vet :)
    Kramen goa vän♥

    SvaraRadera
  4. Nä jag har aldrig plockat svamp. Jag har en vän som precis börjat plocka och hon är alldelens "fast" i det nu. Kanske det blir som en drog när man väl börjat, haha
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har plockat EN gång, det var för några veckor sedan och då kantareller. Mellan dig och mig: jag tycker inte det är speciellt kul;)
    Ha en fin helg!!
    Kram♥

    SvaraRadera
  6. Men oj vad mycket kantareller, själv hittar jag aldrig några nu för tiden, jag är väl aldrig i svampskogen så mycket heller (fniss).
    Jag önskar dej en härlig lördag.
    Kram

    P.S Träffen kan jag tyvärr inte komma på D.S

    SvaraRadera
  7. Så fina kantareller. Bra med vägvisare i svampskogen, bara att skörda och sen rensa(tråkigt).

    Ha en skön lördag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Härligt med kantareller...bruka plocka ibland ..men jag är så dålig på att hitta vanliga ..men trattkantareller är lättare att hitta

    kram Rosa

    SvaraRadera
  9. Vilka fina kantareller du har plockat...gott!
    Vi hade en rolig dag på Himlabadet, men idag är jag helt slut och har träningsvärk...hihi

    kram kram

    SvaraRadera
  10. Men oj så mycket fina gulisar du hittat!
    Ja, plockar gärna svamp men tycker det är väldigt svårt att hitta, framförallt kantareller, lite höstkantareller möjligen.

    Vilket vackert hotell i förra inlägget! Ser helt fantastiskt ut! Så mysigt att tillbringa helgen där! Så roligt att ni firar era år! Tror nog att det är sånt som håller liv i förhållandet!

    Önskar dig en skön söndag
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  11. Jag tål inte kantareller så vi plockar inte. Men det ser väldigt fint och hemtrevligt ut. Du får gå någon kurs och träffa likasinnade och lära dig mer om alla svdmpar inte bara de gula. Hi hi
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Det är inte fel att fylla på vinterförrådet !! Kantareller är svårslaget !

    Kraaam

    SvaraRadera
  13. Önskar dig en fin start på veckan vännen :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  14. Härligt! Tack för påminnelsen....
    Vi måste nog ta några fler rundor efter kantareller,
    innan de tar slut!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  15. Det är ju så gott med svamp. Plockar tyvärr inte själv då jag är så dåligt på å se skillnad på dom och säkert skulle komma hem med någon giftig. Möjligen kantareller skulle jag lyckas med då för de är väl ganska lätta att känna igen:-)
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  16. Ser verkligen gott ut! Jag håller med dig, det hade varit roligt att lära sig mer om svamp, för visst finns det massor av ätbara och säkert väldigt goda sorter som man inte vågar plocka för att man inte vet tillräckligt om dem. Blir till att hålla utkik efter svampböcker på loppisarna =)
    Ha en härlig tisdag!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  17. Så gott det ser ut!
    jag plockar inte själv men kanske borde börja med det.
    Ha en mysig kväll!
    Kram Carita

    SvaraRadera
  18. Oj vad mycket svamp du har plockat! Det ser verkligen smarrigt ut. Jag har faktiskt aldrig plockat svamp i hela mitt liv. Jag bor i skåne och här är inte så mycket svamp. Kram Therese

    SvaraRadera
  19. Så ljuvligt med skogens guld! Hurra för kantareller!

    SvaraRadera
  20. Finns det något godare!!!!!!
    Såå gott och det gäller att passa på!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  21. Hej min fina vän...
    Tack för att du tittat in hos mig titt som tätt trots att jag varit frånvarande, det värmer....
    Underbart härligt med kantareller, finns det nåt godare än smörstekta :))
    Ha en underbar dag min vän.
    Stooor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  22. Kantareller är så gott! Lyckliga du som blir visad till svampställena! Jag har inga alls och att börja leta på måfå har sällan lyckats så det drar jag mig för. Men goda är de som sagt. Förstår att du bunkrar.
    Vilket mysigt hotell ni firat på! Grattis i efterskott!
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Tittar in för att önska dig en riktigt trevlig kväll, och det är jag helt övertygad om att du kommer få! =) Vilken härlig födelsedagspresent!
    Jag var iväg förra året och jag skulle gärna åka igen =)
    Kram Petra

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  25. Önskar dig och M en superduper helg!
    Njut oavsett om det regnar eller ej!
    Stora Kramen från mig!
    Raina

    SvaraRadera
  26. Själv köper jag svampen, så jag har all respekt för att du plockar några överhuvudtaget. Även "bara" dem gula. :-)

    Hoppas du har haft en fin helg!

    SvaraRadera

Hej!

Så kul att du vill lämna ett litet spår efter dig, ingen blir gladare än jag! Har du ingen egen blogg så välj anonym under "Kommentera som:" så fungerar det.
Men självklart får du gärna skriva en signatur eller så i din kommentar så jag vet vem du är.

Ha de gott!
Kram Marie